gastronot

yeme-içme kültürüne dair...

Fotoğrafım
Ad:
Konum: İstanbul, Türkiye

Merhaba, ben Bahar Yaka. 36 yıllık hayatımın 24 yılını doğduğum şehir olan İzmir'de geçirdim. Yemek yapmayı ve yemeyi çok seven, her öğünün adeta ritüel olduğu bir ailede büyüdüm. Herkesin bulunmak için büyük özen gösterdiği akşam yemeklerinin, geç vakit yapılan pazar kahvaltılarının tadı hala damağımdadır. Balkan kökenli bir ailenin 2. kuşak İzmir'lisi olarak, damağım hem Akdeniz mutfağının eşsiz lezzetleriyle tanıştı hem de Trakya mutfağının ot kokulu yemeklerinden tattı. Böylece yemek ve içmek hayatta en çok sevdiğim şeylerin başında yeraldı. Yaşım ilerledikçe şarapla tanıştım. Hatta tanışmakla kalmayıp kendi şarabımı yapmaya başladım. Şarabın en yakın dostu olan peynir ise, asla vazgeçemeyeceklerim arasındaydı. Her yeni tadın içindekini keşfetmek ve onu denemek en büyük hobilerimden oldu. Bu site sayesinde de bildiklerimi sizlerle paylaştım.

Perşembe, Haziran 08, 2006

Yarın kızların yuvada piknik organisazyonları vardı. Ama bugün ve yarın İstanbul'da çok şiddetli sağnak yağmur beklendiği için ertelenmiş. Sonra bunu telefonda Özden'e anlatırken, pırıl pırıl havaya bakıp güldük ikimiz de. "Yok canım bu havada yağmur yağar mı hiç. Hem de sağnak..." Çok geçmedi bu sözlerden 10 dakika sonra, o pırıltılı güneş kapkara bulutların ardına saklandı, ondan bir 10 dakika sonra patlayan gök gürültüleriyle sağnak yağmur kudretini ispatlarcasına başladı. Bahsettiklerimle şu an arasında en fazla yarım saat var ve şimdi yine pırıl pırıl bir güneşi seyrediyorum, mis gibi toprak kokusu eşliğinde... İşte kısa bir İstanbul manzarası sizlere. Bir de İzmir'in havasına ve kızlarına güven olmaz derler:)
Sağnak yağışa rağmen artık girdiğimiz yaz modundan bizi kolaylıkla kimse çıkaramaz. Bizi ne yağmur tutar ne rüzgar. Birkaç gündür evde balkon sezonunu da açtık. Apartmanımızın çok güzel bir bahçesi var, orman gibi. Evimizinde büyük bir balkonu. En azından bize büyük geliyor. Erken kalkarsak kahvaltıyı, biraz geciktirirsek akşam yemeğini balkonda yiyebiliyoruz. Dün, ailecek evde güzel bir gün geçirdik. Özden'le kızlar geciken öğle uykularını uyurken ben de akşam yemeğini hazırladım. Önce tatlıyı yaptım. Bizim mutfak kültürü atölyesinde öğrendiğim Panna Cotta'yı hazırlayıp kalıplara paylaştırdım. Ardından eti hazırlamaya koyuldum. Benim dükkana yakın oturan bir komşu teyzem var. Antrikotları, ondan öğrendiğim bir yöntemle pişirdim. Kapaklı yayvan bir teflon tencerede ceviz büyüklüğünde tereyağı erittim. Kuvvetli bir ateşte, yağ kızınca etleri yanyana tencereye yerleştirdim. En sonuncuyu koyduktan hemen sonra, ilk koyduğumu ters çevirdim. Bu arada da bir miktar su kaynattım. Tencerenin altını kapattım. Etlerin üzerine biraz tuz ilave edip, üzerine çıkmayacak kadar sıcak su ekleyerek, kapağını kapattım. En küçük ocağı en kısık kademeye getirdim. Bu halde iken eti, en az bir saat pişirmeniz gerekiyor. Bir saat sonunda hala suyu varsa çekmesini beklemeli. Suyunu çekip yağı ile kaldığında alt üst edip her iki tarafının da nar gibi kızarmasını sağlayın. Et öyle güzel pişiyor ki, tencereden alırken dağılıyor adeta...
Yanına bir de patates garnitür hazırladım. Kabuklarını soyduğum patatesleri yağda kızartmak istemedim. İrice dilimleyip, içine bolca kimyon, karabiber, kırmızı biber, kekik, biraz da tarçın ilave ettim. İstenildiği kadar tuz ve bir kahve fincanı kadar sızma zeytin yağı ekledim. Hepsini büyük bir kabın içinde harmanladım. Yağlı kağıt, folyo ya da pişirme naylonu serdiğim fırın tepsisine yerleştirdim. 200 C derece ısınmış fırında tam 1 saat fırınladım. Tadı nefisti. Hafif acı olmasına rağmen kızlar çok beğendi. Bekarken sıkça yaptığım, o zamanlar için yemek olan patatesler şimdilerde ise sadece garnitür... Aman yazmayı unutursam çok gücenir. Fotoğraftaki salatanın marullarını, ben yıkadıktan sonra kızımız Elif, minicik elleriyle kopardı, salataya hazırladı. Bunu yaparken de iki kez içine hapşırdı. Şifa niyetine yedik tabii.... Yemesek gücenirdi kesin, sofrada Yağmur'a kim bilir kaç defa sordu "salata güzel olmuş mu, ben yaptım diye". Yağmur da "ellerine sağlık Elif, aaaaaanne yarın ben de yapıcam" dedi.

Bu sos denemesini yapalı aslında çok oluyor. Çünkü yaptığım sosa, şefimiz not versin diye, atölye çalışmasına götürmüştüm. Yorumu ise, "kararsız bir sos olduğu" yönündeydi. Yani ekşi mi, tatlı mı, acı mı olacak bilememiş benim sos. Oysa ki haşlanmış French Beans'lerle çok uyumlu bir birliktelik sağlamışlardı. Bu sos için, Ben mary usulü 2 yumurta sarısını, bir limon suyu, 200 ml süt kreması ve bir çay kaşığı tuzu, sürekli çırpma teli ile çırparak ısıttım. Koyulaşmadan önce içine bir yemek kaşığı Dijon Hardalı ekledim ve karıştırmaya devam ettim. Harika (ama gerçekten de kararsız) bir koku eşliğinde koyulaşana kadar devam ettim. Az tuzlu su buharında haşladığım fasulyelerin üzerine sıcak sıcak döktüm. Özellikle 2003 Chateau Bzenec ile çok yakıştı doğrusu...

Bu da geçen gün, taş çatlasın 10 dk. da hazırladığım mantarlı tavuk yemeği... Böyle vakit almayan pratik yemekleri çok seviyorum. Piyazlık dilimlenmiş bolca beyaz kuru soğan, ortadan ikiye bölünmüş mantarlar, biraz tuz ve taze çekilmiş karabiber, pişirme torbasına doldurulur. Sebzeler tabanda kalacak şekilde üzerine tavuk bagetler yerleştirilir. Torbanın üzerinden 3-4 delik açılır. 250 C derece ısınmış fırında bagetler kızarıncaya kadar (takribi 1 saat) pişirilir. Afiyet olsun.

18 Comments:

Anonymous Adsız said...

Sevgili Bahar,

Şu iş yorgunluğunun üzerine o kadar güzel geldi ki sizin balkonu hayal etmek... Herşey yine çok güzel görünüyor ve eminim ki lezzetleri de güzeldir. İkizleri görmedim ama benim için öp...

6/08/2006 05:42:00 ÖS  
Blogger gastronot said...

Sevgili Yelda,
İlk fırsatta, hem balkon keyfi için hem de ikizleri kendin öpebilmen için evimize bekleriz. Ben bu seferlik senin için öperim ama bir daha ki sefere olmaz :))
Sevgiyle kal,
bahar

6/08/2006 05:55:00 ÖS  
Blogger Papatya said...

Hayatım,
birkaç gün sesin sedan çıkmadı yine ne güzeller yapmışsın. Fırında patatese biz de ailecek bayılıyoruz, biliyorsun. Artık Mayacık da hafiften hafiften baharatlı yemeye başladı. N'apalım alışsın...ya Hintli bir ailenin çocuğu olsaydı :)
Torbadaki mantarlı tavuk da ne pratik! Ama bir o kadar da leziz görünüyor... Elifçiğimin de o minik elleri dert görmesin, hamaratım benim, küçük hanımım :) Öptüm sizi.

6/08/2006 07:44:00 ÖS  
Blogger Papatya said...

Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

6/08/2006 07:45:00 ÖS  
Blogger DAMLA said...

Sevgili Bahar,
Bu kızartma torbaları benimde evimde eksik olmaz biliyormusun? Hem sadece tavuk değil bazen etide bu torbalarda pişiriyorum çok lezzetli oluyor :)

6/09/2006 08:38:00 ÖÖ  
Blogger gastronot said...

Sevgili Damla,
Bir aralar onlar için de kanserojen dendi ama, çok abartmadan kullanıyorum,zaten kanserojen olmayan ne var ki.
Doğrudan fırınlama ya da kızartmak çok mu sağlıklı ya da mangal... Bunlar çok pratik ve nefis sonuç alınıyor. Et, tavuk ve hatta balık için bile ideal. Hem etleri hem sebzeleri birlikte atıyorsun, kendi yağında suyunda çok leziz oluyor ve çok da iyi pişiyor.Senin de ellerine sağlık.Sevgiler
bahar

6/09/2006 10:23:00 ÖÖ  
Blogger gastronot said...

Ablacığım,
Rahat etmek istiyorsan Maya'yı her tada alıştır. Biliyorsun annem bizi acıya hiç alıştırmamıştı, evlendikten sonra bizi acı yerken görünce şaşırıyor... Üstelik baharatlar çok da iştah açıcı oluyor. Bizim Elif'in özellikle ihtiyacı var biliyorsun. Mayacik da sana yardim edecek 2 sene sonra az kaldi... Optum sizi...
bhr

6/09/2006 10:25:00 ÖÖ  
Blogger evcilkedi said...

Benim aklım et ve şarapta kaldı:-) Bu şekilde düşük ısıda uzun süre pişirilen etler gerçekten çok lezzetli oluyor. Fırında patatese bende burada alıştım. Çok lezzetli oluyor ama yerken ipin ucunu kaçırıyoruz diye, yine de az miktarda yapmaya çalışıyorum. Ellerine sağlık Bahar
Tülin

6/09/2006 04:25:00 ÖS  
Blogger gastronot said...

Sevgili Tülin,
İpin ucunu kaçırmak bana vergi... Sanki o gün pişen herşey o gün tüketilmek zorundaymış gibi geliyor... Gerçi patatesin kalmışı birşeye benzemez ama ;) Az pişirmeyi de asla beceremem. Sonra, servisten kalanlar, kızlardan kalanlar, kendime çöp kutusu muamelesi yaptığımda çok kızıyorum. Sevgiler,
bahar

6/09/2006 05:07:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

BAHAR'CIĞIM Yemeklerin çok güzel görünüyorlar.Leziz olduklarındanda şüphem yok.ELİF'İN salatasından yemek isterdim.Hepinizi öpüyorum.

6/11/2006 01:59:00 ÖS  
Blogger gastronot said...

Sevgili Serpil Abla,
Teşekkürler. Ama Elif'in salatası hepsinden lezzetli geldi bize de... O da pek heveslendi artık onu da mutfaktan zor çıkarırız bu gidişle... Sevgiler, selamlar.
bahar

6/12/2006 11:10:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it
Addiction common gambling symptom health insurance california slimming tablet xenical Research on computer based training Race car pedal covers Business franchise local marketing Mercedes benz clk reviews

8/09/2006 03:08:00 ÖS  
Blogger gastronot said...

Dear Anonymous,
I hope that you can read to Turkish. See you again.
bye

8/09/2006 05:11:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it Meridia people successful weight loss story Flower arrangment 1977 porsche 911s Sligo golf course Where can i get phendimetrazine

2/01/2007 02:11:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

This is very interesting site... »

2/07/2007 12:46:00 ÖÖ  
Blogger Unknown said...

longchamp pas cher
louis vuitton handbags
coach factory outlet
kobe 8
ray ban sunglasses
christian louboutin shoes
christian louboutin outlet
louis vuitton outlet
michael kors outlet
cheap oakleys
cheap ray bans
oakley sunglasses outlet
soccer shoes
chanel no 5
toms canada
retro 11
chanel outlet online
michael kors outlet
ray ban eyeglasses
louis vuitton handbags
louis vuitton
tods sale
hollister
ed hardy outlet store
coach outlet
abercrombie store
polo ralph lauren outlet
cheap chi straighteners
coach factorty outlet online
coach factory online
christian louboutin shoes
hollister clothing store
abercrombie kids
polo ralph lauren
louis vuitton outlet
michael kors outlet
20150629xiong

6/29/2015 10:25:00 ÖÖ  
Blogger raybanoutlet001 said...

michael kors handbags
ugg outlet
christian louboutin sale
ugg boots
mlb jerseys
louis vuitton sacs
ugg boots
giants jersey
ugg outlet
michael kors outlet

8/16/2017 12:02:00 ÖS  
Anonymous Obat Bintitan paling Ampuh said...

Thanks for the information, this is very useful. Allow me to share a health article here, which gods are beneficial to us. Thank you :)

Cara Mengatasi Kesemutan yang Terus Menerus
Cara Menghilangkan Abses Payudara
Obat Diabetes Herbal, Pengobatan Alami Diabetes
Pengobatan Alternatif untuk Syaraf Mata Rusak
Obat Liver Tradisional
Cara Mengobati Penyakit Tipes Super Ampuh

9/03/2018 04:01:00 ÖÖ  

Yorum Gönder

<< Home

Free Web Site Counter
Website Counter