gastronot

yeme-içme kültürüne dair...

Fotoğrafım
Ad:
Konum: İstanbul, Türkiye

Merhaba, ben Bahar Yaka. 36 yıllık hayatımın 24 yılını doğduğum şehir olan İzmir'de geçirdim. Yemek yapmayı ve yemeyi çok seven, her öğünün adeta ritüel olduğu bir ailede büyüdüm. Herkesin bulunmak için büyük özen gösterdiği akşam yemeklerinin, geç vakit yapılan pazar kahvaltılarının tadı hala damağımdadır. Balkan kökenli bir ailenin 2. kuşak İzmir'lisi olarak, damağım hem Akdeniz mutfağının eşsiz lezzetleriyle tanıştı hem de Trakya mutfağının ot kokulu yemeklerinden tattı. Böylece yemek ve içmek hayatta en çok sevdiğim şeylerin başında yeraldı. Yaşım ilerledikçe şarapla tanıştım. Hatta tanışmakla kalmayıp kendi şarabımı yapmaya başladım. Şarabın en yakın dostu olan peynir ise, asla vazgeçemeyeceklerim arasındaydı. Her yeni tadın içindekini keşfetmek ve onu denemek en büyük hobilerimden oldu. Bu site sayesinde de bildiklerimi sizlerle paylaştım.

Perşembe, Mayıs 11, 2006

Ebegümeci Graten



Ebegümeci, hemen her yerde yetişebilen, tarih boyunca bir çok sağlık sorununa şifa olmuş, hem çiçeği, hem de bitkisi kullanılabilen, çok bilinen bir ottur. Üzeri mor çizgili, pembe çiçeklerini hemen hepiniz görmüşsünüzdür. Güneşli ve kuru topraklarda yaşamayı sever. Çiçeklenip, kartlaşmadan yemekte fayda var.
Son zamanlarda İstanbul'un hakkını yediğimi kabul ediyorum. Görüyorum ki artık, İstanbul pazarlarında da yenilebilir otlar bulunmaya başladı. Ben yok yok diye şikayet ederken bu sene ne radikası kaldı pişirmediğim, ne kazayağı, ne ebegümeci. Eee daha ne isteyeyim ki... Darısı deniz börülcesinin başına. Artık ilkbaharda bilin ki her çarşamba bizde bir ot yemeği pişecek. Buyrun gelin hepbirlikte yiyelim.
Bu salı, iki demet ebegümeci aldım yine. Nasıl pişirmeli diye düşünürken, ne zamandır graten yapmadığımı ve ne kadar özlediğimi hatırladım. Şu malzemelerle hemen kolları sıvadım:
2 demet ebegümeci
200 gr arpacık soğan
10 adet kuru domates
beşamel sos için:
1 lt süt (soğuk)
3 yemek kaşığı pirinç unu (siz normal un kullanabilirsiniz)
1 yemek kaşığı tereyağı
üzeri için:
rendelenmiş kaşar peyniri
Teflon bir tencerede tereyağını eritip, pirinç ununu karıştırarak kavurdum. Ama renginin kararmasına izin vermeden. Mis gibi kokusu mutfağı sarınca, karıştırmaya devam ederek yavaşça soğuk sütü ilave ettim. Biraz beyaz biber ve tuz ekledim. Koyulaşınca altını kapattım, dinlenmeye bıraktım.
Bu arada çok az sıvı yağ ile, arpacık soğanları hafifçe pembeleştirdim. Onları bir tabağa aldım, aynı tavaya doğradığım ebegümeçlerini ve küçük doğradığım kuru domatesleri ekleyip kavurdum. Beşamel sosun yarısına, kavrulmuş ebegümeci ve kuru domatesleri karıştırdım. Yağladığım fırın kabına bu karışımı yaydım. Üzerine arpacık soğanları eşit olarak paylaştırdım. Beşamel sosun kalan yarısını üzerine ilave ettim ve kaşar peyniri rendesi ile tüm yüzeyi kapladım. 200 C ısınmış fırında 20 dakika alttan-üstten, 20 dakika sadece üstten pişirerek, fırınladım.
Annem her zaman beşamel sosla yapılan yemeklerde, yapanın pek bir etkisinin olmadığını savunur hatta savunmakla kalmaz, "Beşamel sosa pabucumu atsan, o da lezzetli olur" der. Belki de haklıdır, ne bilelim...

4 Comments:

Blogger Sibel said...

Ebegümeciyi graten yapmak gerçekten hoş bir fikir, anneme söyleyeyim! Bizde çok bulunan, çok yenen bir ottur, severiz, ama böylesinin çok daha lezzetli olduğunu tahmin edebiliyorum!Annenin sözlerinde haklılık payı olsa da herkes beşamel soslu yemekleri aynı lezzette yapamaz diye düşünüyorum ben:) Eline sağlık!

5/15/2006 01:40:00 ÖS  
Blogger gastronot said...

Teşekkürler Sibel,
Alışılmış ot yemeklerinden ya da ot pişirme tekniklerinden biraz farklı, ama kesinlikle denemeye değer. Umarım, dener, beğenir ve yerken annenle beni anarsınız.
Sevgiler kal.
bahar

5/15/2006 02:02:00 ÖS  
Blogger tata said...

Cok sahane bir söz, aynen annene katiliyorum. Kaz ayaginin ne oldugunu cikaramadim, sözlükte bulamadim. Ispanakgillerden dedi birisi, neyse bu kez tanidigim bir otla tarif vermissin, deneyecegim, hem de pirinc unuyla. Tek sorun benim tereyag yerine hep sivi yag kullanmamda, acaba tutacak mi besamel...

5/15/2006 08:39:00 ÖS  
Blogger gastronot said...

Sevgili tata,
demek annemle hem fikir başkaları da varmış. Biz de övünüyorduk çok güzel graten yaparız diye : ) Beşameli elbette sıvıyağla yapabilirsin, sanırım soğusa da biraz yumuşak olacaktır. Ebegümecinin İngilizcesi, common mallow ya da wood mallow... sevgiler,
bahar

5/16/2006 10:53:00 ÖÖ  

Yorum Gönder

<< Home

Free Web Site Counter
Website Counter