gastronot

yeme-içme kültürüne dair...

Fotoğrafım
Ad:
Konum: İstanbul, Türkiye

Merhaba, ben Bahar Yaka. 36 yıllık hayatımın 24 yılını doğduğum şehir olan İzmir'de geçirdim. Yemek yapmayı ve yemeyi çok seven, her öğünün adeta ritüel olduğu bir ailede büyüdüm. Herkesin bulunmak için büyük özen gösterdiği akşam yemeklerinin, geç vakit yapılan pazar kahvaltılarının tadı hala damağımdadır. Balkan kökenli bir ailenin 2. kuşak İzmir'lisi olarak, damağım hem Akdeniz mutfağının eşsiz lezzetleriyle tanıştı hem de Trakya mutfağının ot kokulu yemeklerinden tattı. Böylece yemek ve içmek hayatta en çok sevdiğim şeylerin başında yeraldı. Yaşım ilerledikçe şarapla tanıştım. Hatta tanışmakla kalmayıp kendi şarabımı yapmaya başladım. Şarabın en yakın dostu olan peynir ise, asla vazgeçemeyeceklerim arasındaydı. Her yeni tadın içindekini keşfetmek ve onu denemek en büyük hobilerimden oldu. Bu site sayesinde de bildiklerimi sizlerle paylaştım.

Cuma, Mayıs 05, 2006

Gluten'i bilir misiniz?


Elbette bilirsiniz, benimki de soru işte. Ne bileyim yazıya şöööyle çarpıcı bir başlık atınca daha etkili oluyor sanki. Yemekle, mutfakla, özellikle de hamurla ilgilenince, mecburen öğreniyorsunuz hamuru hamur yapan tüm özellikleri veren şeyi, yani "gluten"i. Ama bu sefer gluten, farklı bir şekilde girdi benim hayatıma ya da ebediyen çıktı demek daha doğru... Kısaltmaya çalışarak anlatayım.
Şu anda neredeyse 4 yaşını dolduracak olan ikiz kızlarımızın doğumundan hemen sonra metabolizmamdaki anormallikleri farkederek bir dizi tetkikten geçtim. Tam 10 ay süren yanlış ve gereksiz bir sürü, zor tetkikten sonra nihayet ve tesadüfen teşhis kondu. Şikayetlerimin sebebi Çölyak'tı. İngilizce'de Celiac, tıp dilinde gluten entropati diye geçen hastalığa (aslında henüz bir hastalık mı yoksa bir alerji mi belli değil) sebep olan etkense, gluten. Tek tedavi yöntemi de ömür boyu glutensiz beslenmek yani, ekmek, makarna ve bilimum unlu, irmikli ve bulgurlu yiyecekten uzak durmak.
Gluten, buğday, arpa, yulaf ve çavdarda bulunan bitkisel bir proteindir. Bu gluten, ben ve benim gibi çölyaklıların vücuduna girdiğinde bir takım alerjik reaksiyonlara sebep oluyor. Burada sizleri bir sürü keyifsiz sağlık problemi veya tıbbi terimle sıkacak değilim. Konu hakkında uzman kişilerden Prof. Dr. Tufan Kutlu'nun sankidergi'nin Mayıs sayısında çıkan Çölyak ile ilgili yazısı, ilgilenen herkesin okuması gereken bir yazı. Ben daha çok konumuz gereği, glutenden ve glutensiz beslenmekten bahsedeceğim.
Gluten, dedim ya hamuru hamur yapan şey, gerçektende öyle... Hamurun mayalanmasını, elastik bir hal alıp, yufka gibi açılmasını sağlayan tüm karakteristik özelliklerini veren şey.
Ben de, şu anda bir çoğunuzda olduğu gibi, ilk teşhis konduğunda durup düşündüm ve "ben şimdi ne yiyeceğim?" dedim. Her ne kadar oldukça zor, iradeyi zorlayan ve çok titiz olunması gereken bir diyet olmasına rağmen artık alıştım ve çok az şey yiyemediğimi biliyorum.
Hal böyle olunca ben kolları sıvadım, o kitap senin, bu web sitesi benim glutensiz dünyayı keşfetmeye başladım. Ve gördüm ki, bir çok şeyi glutensiz olarak da yapabilmek mümkün. Gıdadan, kozmetiğe, ilaçtan, temizlik malzemelerine kadar bir çok üründe kıvam arttırıcı olarak kullanılan ve en ucuz olduğu için tercih edilen buğday unu ve nişastası, asla aklıma gelmeyecek ürünlerin içinde karşıma çıktı. Böylece birçok gıda maddesini ve hatta kozmetik ürünlerini bile evde kendim yapmaya başladım ve gördüm ki, aslında çok daha sağlıklı olanı yapıyorum. Bütün bunlar bir nebze teselli oldu tabii.
Sözün kısası yaklaşık 3,5 yıldır bir sürü glutensiz reçete geliştirdim. Hatta bunları herkesle paylaşmak için bir de küçük dükkan açtım, adını da Miss Caramel koydum. Burada glutensiz kekler, pastalar, kurabiyeler ve daha neler neler yapıyorum.
Kıssadan hisse, ben hayatıma dahil olan bir olumsuzluğu, olumluya çevirmeyi başardım. Umarım herkes bunu, her zaman yapar. Sağlık ve sevgi, evinizden hiç çıkmasın...

21 Comments:

Blogger hanimiş said...

Geçenlerde Miss Caramel'in önünden geçmiştimi kapalıydı. Vitrinde glutensiz yazısını görünce tahmin etmiştim Çölyak olduğunu. Hatta ben de merak edip biraz glutensiz tarif araştırmıştım. Dediğin gibi aslında pek çok şey farklı malzemelerle de yapılabiliyor. Hem de daha sağlıklı oluyor. Tabii muhakkak zorlukları da vardır. Ben bu vesile ile gluten alerjisi ile tanışmış oldum. Bu yazın ile benim gibi pek çok insan da bilgilenmiş oldu.Selamlar..

5/06/2006 02:49:00 ÖÖ  
Blogger gastronot said...

Sevgili Işıl,
Madem ki Miss Caramel'in yerini öğendin artık, ilk fırsatta tekrar uğra lütfen. Hem de glutensiz ürünlerin tadına bakar yorum yaparsın...
bhr

5/06/2006 09:51:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

Merhaba... ben bu güzel kafenin adresini öğrenmek istiyorum... yayınlarsanız ve (sürekli takip edemediğimden) bana mail atarsanız çok sevinirim... mehmetgulener@gmail.com

sevgiler

7/03/2006 07:46:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

Merhabalar;

Gerçekten çok zor bir hastalıkla mücadele ediyorsunuz. Belki yurtdışındaki kadar çok ürün olsa daha kolay olacak. Yıllarca çocuklarının çölyak olması nedeniyle bisküvi yiyememelerinden bahseden anneleri dinledim. Çölyak hastaları için çıkan bir bisküvinin onları ne kadar sevindirdiğini gördüm. Tabi şükretmek gerek. Fenilketanuri gibi çok daha beter hastalıklar var.
Tariflerinizin devamını bekliyoruz.

7/06/2006 08:13:00 ÖÖ  
Blogger DREAMER Elif GÜNEŞ said...

merhaba,
yazınızı okuyunca çok şaşırdım.Çölyak hastalığı sonradan ortaya çıkabiliyor muymuş?Çölyak hastalığı nasıl teşhis ediliyor?Biliyorum biraz teknik bir soru ama çok merak ettim.Ben de doğumdan sonra kendimde bazı farklılıklar -besinlerle ilgili- görüyorum çünkü.

12/30/2006 06:25:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

Dr. Oetkerin instant mayasinda gluten var midir?

Selamlar,
Serpil

2/06/2007 05:06:00 ÖS  
Blogger Senay said...

Merhaba,
9 yasindaki kizim gida allerjisi nedeni ile gluten, pirinc, inek ve koyu sutu, yumurta, sogan, havuc, pirasa, cilek gibi sevdigi pekcok seyden 1 yil icin uzak kalmak zorunda. 1 yillik diyetin sonunda bagisiklik sisteminin bu allerjileri yenmesini bekliyoruz. Bazi urunlere karsi hassasiyetinin devam edebilecegi gercegi de var.
Ben de diyetini daha keyifli hale getirmek icin ugrasiyorum.
Yurtdisinda yasadigimiz icin sizin urunlerinizi tatmamiz mumkun degil. Ustelik pirinc allerjisi oldugu icin de pekcok hazir karisim ve gluten free urunleri kullanamiyoruz.
Tum bunlari yazmamin sebebi, bu problemi yasayan insanlar icin Miss Caramel'in ne kadar onemli oldugunu bilmem. Aliskanliklarinizi degistirirken size birinin yardim etmesi cok onemli.
Kolay gelsin, basarilar.
Senay

5/14/2008 03:25:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

In order to overcome this compilation without further harm.
4 Moderate pain How Does Your Posture Affect Nerve Pain and pregnancy exercise classes and just 40 in 2005, Trieger recommends checking with a layer of muscle strenght than would otherwise be a priority.
An exercise regime such as the nervous system. Anatomical tests of the spine can sometimes change your foot.
I incorporated these changes at any given time.

Have a look at my web page - Crafton back pain doctor
Here is my web site ... Crafton back pain doctor

1/31/2013 08:15:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

Do you have from remedies that can facilitate a soul consider with carpal tunnel or carpal tunnel syndrome.


Here is my web page; carpal tunnel doctor Melvin
Also visit my web page carpal tunnel doctor Melvin

2/02/2013 08:28:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

Hello would you mind letting me know which hosting company you're utilizing? I've loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot faster then most.
Can you recommend a good web hosting provider at a reasonable price?
Cheers, I appreciate it!
Take a look at my page : What Is Ringworms

2/02/2013 10:08:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

Piece some quantity of skin picking habit is the somebody
are analyzed to live the ground behind this act.

Top & Backside - Beachbum senior high school in flavonoids as
intimately as punicic and ellagic acids.

Also visit my website ... your skin fingers picking off
Feel free to visit my web page ; your skin fingers picking off

2/07/2013 01:24:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

He says he thinks Goldman missed money on Blogging, I cherished
to do something dissimilar to altogether change my calling track.

mail a unretentive ad offer cheap services during
dim spells to wreak in some 'filler' for the one who breaks the mountain range.


My webpage :: click here
My page > click here

2/26/2013 12:40:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

all thе timе i used to гead smallеr сontent that
also clеar their motіve, аnd that is also happening with
this artiсle whіch I am гeading
at this place.

Reνiew my site: dreambox 800 cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam Pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing|
My page > http://www.baytreerestaurant.com/index.php/member/28620/

3/06/2013 02:37:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

Hello my family member! I wish to say that this poѕt is
awеsome, great writtеn аnd inсlude apprοximatelу аll significant infos.
I'd like to see extra posts like this .

Here is my web page server dreambox cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing|

3/06/2013 03:06:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

Αpρгeciate the reсοmmendation.
Lеt me try іt out.

Hегe іѕ my web site :
: http://Www.bstfoundation.co.Uk

3/06/2013 03:30:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

I abѕolutelу love yοur websіtе.
. Very niсe сοloгѕ
& theme. Did уou build thiѕ sіte yourѕelf?
Please replу baсk as I'm looking to create my own blog and would like to find out where you got this from or what the theme is named. Appreciate it!

Look into my homepage - ipsys.net

3/06/2013 06:22:00 ÖÖ  
Anonymous Adsız said...

Is this simply calls himself Neil. They say the Goldman said, their bosses
will phone them in, in tierce eld or five age, and say
they can't open to pay for their Health caution anymore. Toodledoo is signs of a good sidetrack. The parents precious to take over an African this might bring itself to Blogging, and also other non-prose forms? conduct a few mysterious in the Church building.

Feel free to visit my webpage click here

4/10/2013 10:13:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

When someone writes an piece of writing he/she
keeps the thought of a user in his/her brain that how a user can understand it.
Thus that's why this paragraph is outstdanding. Thanks!

My web-site; acoustic guitar chord

5/08/2013 12:56:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

I usually do not create many remarks, however i did a few searching
and wound up here "Gluten'i bilir misiniz?". And I actually do have a couple
of questions for you if it's allright. Is it only me or does it appear like a few of the remarks come across like they are left by brain dead folks? :-P And, if you are posting at other places, I'd like to follow
anything new you have to post. Would you list of the complete urls of all
your community pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?


Also visit my web-site Psn Code Generator

5/21/2013 05:44:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

This is a topic which is near to my heart... Take care! Where are your contact details though?


Have a look at my website ... Dragon City Hack

5/30/2013 11:51:00 ÖS  
Anonymous Adsız said...

Greetings! I've been following your web site for a long time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Austin Tx! Just wanted to mention keep up the excellent job!

Feel free to visit my webpage - Your anchor text

6/11/2013 05:06:00 ÖÖ  

Yorum Gönder

<< Home

Free Web Site Counter
Website Counter